Skip links
Rakettoppskyting

Hvordan få fart på entreprenørskap i egen bedrift?

Er ledelsen og HR nok på banen for å bygge kompetanse for å finne og utnytte nye muligheter for varer og tjenester?  

Entreprenørskap – eller intraprenørskap, som ofte benyttes som begrep når det gjelder entreprenørskap i eksisterende virksomheter, er et eget fag på linje med ledelse, markedsføring, salg m.m. Entreprenørskap kan læres- akkurat som andre fag.

Entreprenørskap i egen bedrift - kompetanseutvikling

Sett med et HR- og ledelse perspektiv, er det lite fokus på å bygge akademisk og metodisk god kompetanse innen faget entreprenørskap. Flere og flere universiteter og høyskoler har startet  bachelor- og masterstudier de senere årene, men næringslivet har så langt ikke fulgt etter i forhold til intern kompetanseutvikling for sine medarbeidere i bedriftene.

Det er sikkert mange forklaringer til dette. Det kan dels handle om at man ikke ser behovet, eller ikke er bevisst behovet eller fordi man ikke vet hvordan finne adekvat kunnskap. Nå er tiden inne for også bedriftene tar action og fokuserer mer på entreprenørskap i egen bedrift. Kompetansen finnes og eksisterende bedrifter er like viktig som nye oppstarts selskaper, til bærekraftig videreutvikling og  «klekking» av nye ideer for å bidrar til en samfunnsøkonomisk vekst fremover for Norge.

entreprenørskap i egen bedrift, entreprenør, kompetanseutvikling,Skattekiste

Hvorfor kompetanseutvikling i entreprenørskap i eksisterende bedrifter?

Å forstå hva og hvordan et «opp startsprosjekt» skal håndteres vil ha en stor verdi, både for å bygge trygghet hos den enkelte medarbeider, men også selvfølgelig i forhold til resultatet. Det er like viktig for et internt prosjekt som et solo oppstarts prosjekt. Vil bedriften at ansatte skal ha bevissthet rundt forretningsutvikling, innovasjon og produktutvikling, ja da gjelder det å sørge for at medarbeidere har en grunnleggende innsikt og kunnskap om å finne og utnytte muligheter for nye varer og tjenester i den konteksten de befinner seg i.  

Ved å tilby solid og helst forskningsbasert kunnskap i faget entreprenørskap, vil man kunne fjerne barrier, slik at man med trygghet og faglig ballast tør å ta steget inn i å utvikle bedriften sin.  

Når man stiller spørsmål som «Hva er vi virkelig gode på?» og følger opp med: «Hvordan kan vi bruke dette på nye måter?» vil det ha en stor verdi å ha innsikt og kompetanse i hvordan man kan ta dette videre til en reel potensiell forretningsidé. Da vil det være til stor hjelpe å lene seg til en forskningsbasert metodikk som steg for steg veileder deg gjennom prosessen med utgangspunkt i formål, ressurser, forretningside, kundeinnsikt, forretningsmodell, finansiering m.m.

Hvem er en typisk entreprenør - gründertype?

Vi har erfart at entreprenørskap er et myteomspunnet tema. Heldigvis viser det seg at man ikke trenger å være verken Petter Smart eller rakettforsker for at bedriften skal få nyte godt av medarbeidernes  innovative kraft og evne til å tenke nytt. Man må ikke nødvendigvis ta veldig stor økonomisk risiko, eller legge ned 200 prosent arbeidstid. Faktisk er de aller fleste entreprenører helt vanlige folk. Ikke er de spesielt unge, PR–kåte eller risikosøkende. En gjennomsnittlig entreprenør er i førtiårsalderen og har under gjennomsnittlig vilje til å ta risiko eller søke berømmelse. Derimot har de ofte ha mye empati, en god egenskap til å sette seg inn i kundens situasjon. Oppsummerings vis, er det mange som vil kunne bidra!!  

Hvordan kan HR bidra til kompetanseutvikling innen entreprenørskap?

Som tidligere HR-direktør i flere store konsern mener jeg at HR i tillegg til ledelsen, bør melde seg på og sette kompetansepåfyll i faget entreprenørskap / intraprenørskap på menyen for intern kompetanseutvikling. Da viser også HR sin forretningsorienterte holdning på en smart måte.

Nærmere 60.000 nye selskaper etableres hvert år. Etter fem år er det kun 27 % som fortsatt er i drift. (Ref. SSB) Vi i SISU Business mener at flere vil kunne lykkes med større kunnskap om entreprenørskapsfaget. Foreløpige tall fra prosjekter som benytter den forskningsbaserte metodikken SEAM, utviklet i samarbeid med Yngve Dahle i Entreprenerdy og NTNU, viser at hele 75 % av deltakerne har startet og driver egne entreprenørskapsprosjekt.

Vi tror at veien til økt verdiskapning både i et privat og samfunnsmessig perspektiv handler om å bygge kompetanse i praktisk bærekraftig entreprenørskap, – slik at mange flere kan ta steget inn i forretningsutvikling og entreprenørskap.

Det er mange med en gründer i magen! Vi har vi ikke råd til å la være å utnytte ressursene til kompetente idémakere som har lyst å starte opp og bidra enten for seg selv eller i egen bedrift.

5 tips for deg som jobber med HR:

  1. Skaff deg innsikt i hva entreprenørskap handler om i praksis. 
  2. Finn dine intraprenører – lytt til «klagerne» – de kan ha de beste løsningene.
  3. Vurder oppstart program til overtallige eller andre som skal slutte som et alternativ til de tradisjonelle karriereomstillingspakkene som ofte tilbys i dag.
  4. Stimulere til nyskapning og vekst.
  5. Tilby entreprenørskap som kompetanseheving.
Del innlegget