Skip links
Insekt som holder solen

Slik realiserer du din forretningsidé

Drømmer du om egen bedrift? Har du en idé og er usikker på hvordan du skal gå frem for å realisere den? Eller har du kommet et stykke på vei og har mistet litt retning og oversikt?

Å komme best mulig ut fra hoppkanten og sikre retning og oversikt, vil hjelpe deg mye med å realisere din forretningsidé.

I iveren etter å komme i gang  går mange entreprenører i gang med fullt kjør, stor motivasjon og mye energi. De kan få til mye på kort tid – noen ganger litt for mye – og kanskje ikke alltid det som er viktig å starte med.

Andre igjen kommer seg ikke ut av startgropa. De er usikre på hvordan de skal gå frem for å realisere sin drøm, om idéen er god nok, om det passer for dem å bli gründer osv. Dessverre holder denne usikkerheten og frykten mange tilbake fra å prøve i det hele tatt.  

Å tørre å prøve og feile er en viktig egenskap for en gründer – men – det er ikke nødvendig å kopiere alle feil som er gjort før deg.  

Min erfaring – både fra min egen oppstart og i arbeid med andre, er at det kan være utfordrende å gjøre ting i riktig rekkefølge på en strukturert måte. Da er det å prioritere litt feil.  

Jeg møter f.eks. mange (inklusive meg selv…) som begynner med logo og hjemmesider med en gang, de bekymrer seg for finansiering og selskapsform altfor tidlig i prosessen.

Eller en gjenganger, salg, som mange syns er utfordrende. «Jeg er ingen selger» hører jeg ofte, og jeg ser gang på gang at man prøver å selge og markedsføre uten å ha klarhet i hva de skal selge og til hvem.

Her er en god nyhet til deg som vil realisere din forretningsidé!

I denne artikkelen vil jeg presentere (på et overordnet nivå) en metodikk som kan hjelpe deg til å ta ting i riktig rekkefølge og slik spare deg selv for tid, penger, risiko og frustrasjon, nemlig S-E-A-M metodikken. En metodikk som danner grunnlaget for alle våre entreprenørskapstjenester.

S-E-A-M, eller Systemisk Entreprenørskap Aktivitets Metode er utviklet ved NTNU i samarbeid med Entreprenerdy og flere forskere innen entreprenørskap og innovasjon fra flere europeiske universiteter.

Bilde av bøker
Kilde: Entreprenerdy

De seks teoretisk søyler:

Metoden er basert på en omfattende litteraturstudie og tar opp i seg de ledende moderne teoretiske retningene innen entreprenørskap (Mest referert – Praktisk bruk – Normativ). Metoden legger særlig vekt på «entreprenørskapsteoriens seks pilarer» – satt i system:

Bilde av seks søyler
  • Muligheter

  • Kjernekompetanse

  • Effektuering

  • Bricolage

  • Forretningsmodellering

  • Lean Startup & Design Thinking

Basert på de seks teoretiske søylene og en systemiske tilnærming til hvilke aktiviteter som gjøres – og i hvilken rekkefølge – kan vi stå på skuldrene til de 30 siste årenes beste hoder hva angår entreprenørskap og nyttiggjøre oss kunnskapen på en enkel måte.

La oss se på stegene:

Formål

Formålet med prosjektet ditt bør være tydelig og godt definert. Hva er det du ønsker å oppnå, hva motiverer , hva er viktig for deg? Ved å sette slike rammer for prosjektet ditt  blir det enklere å opprettholde drivet. 

  • Motivasjon: Hva er dine hovedmål med prosjektet? Ønsker du å selge selskapet etter en viss tid? Er det økonomisk gevinst eller sosialt ansvar som driver deg? Lag et kort for hver av dine motivasjoner.
  • Kjerneverdier: Hva er de grunnleggende verdiene som vil styre beslutningene dine og selskapets kultur? Dette kan være forpliktelse til miljøvennlighet, innovasjon eller etikk. Lag et kort for hver kjerneverdi.
  • Visjon: Hva er det ultimate målet for prosjektet ditt? Visjonen bør være inspirerende og gi en klar retning for hva du ønsker å oppnå. Den skal gi en overordnet ramme for selskapets strategi. 

Ressurser

For å realisere forretningsidéen din, må du kartlegge hvilke ressurser du har tilgjengelig:

  • Teamet: Hvem er med på laget ditt, og hva erfaring bringer de med seg? Beskriv hver persons relevante erfaringer.
  • Fysiske ressurser: Hvilke bygninger, maskiner eller utstyr har du som kan være verdifulle i utviklingen av prosjektet ditt?
  • Produkter og immaterielle rettigheter: Har du eksisterende produkter, tjenester eller patenter som kan være nyttige?
  • Økonomiske ressurser: Hva har du av tilgjengelige midler? Lag et kort for hver konto og registrer hvor mye penger du har tilgjengelig

"En av de viktigste årsakene til at gründere ikke lykkes, er at man bommer på markedet – altså lager løsninger til feil problem."

Bilde som illustrerer å realisere en god forretningside

Forretningsidé(er)

En forretningsidé skal ganske enkelt beskrive hva bedriften din skal gjøre, og bygger på den naturlige forutsetningen at – for å kunne tjene penger som gründer – må du kunne løse et problem for kundene dine. For å kunne være konkurransedyktig over tid, må dette bygges på noe du er (eller du har) som gjør deg virkelig unik sammenlignet med konkurrentene dine.

En forretningsidé består av følgende:

  • Kjernekompetanse: Hva er det som gjør deg unik? Hva kan du eller har du som kan hjelpe deg med å skille deg ut fra konkurrentene?
  • Problemer du løser: Hvilke problemer vil du adressere, eller hvilke behov vil du dekke?
  • Målgruppe: Hvem er mulige kunder som har disse problemene eller behovene?

Har du funnet det riktige problemet?

Bruk tid på å snakke med mennesker i din(e) målgrupper, og da mener jeg ikke store markedsundersøkelser. Ta en kaffe og med en prat med 6-7 personer i de ulike gruppene og få god innsikt i deres behov, stemmer dine hypoteser om deres problemer? Hvor viktig er det for dem å få det løst? Er det noen annet som er viktigere?

Ikke nevn dine tenkte løsninger på dette tidspunktet – still med et åpent sinn og empati.

Forretningsmodell(er)

Når du har fått bekreftet dine tanker om kundenes behov, er det tid for å beskrive hvordan du vil løse det i din forretningsmodell. (I starten har man ofte flere idéer og da kan du lage ulike forretningsmodeller for hver av ideene dine.)

En forretningsmodell består av følgende:

  • Hvem blir dine første kunder eller medskaper?
    Navngi dine første kunder. Vær spesifikk! De første kundene kan også bli medskapere av dine produkter/tjenester og være villige til å kjøpe produktet uten referanser.
  • Hva er ditt unike verdiforslag?
    Hva vil du love dine kunder, hva er ditt unike salgsargument som vil skille deg fra konkurrentene dine?
  • Hvilke funksjoner vil produktet/tjenesten ha?
    Hva vil kunden få når de kjøper produktet ditt? Inkluder både fysiske funksjoner og ekstra tjenester.
  • Hvem kan hjelpe deg?
    Ingen klarer seg alene – hvilke partnere og kontakter kan hjelpe deg?
  • Hvordan vil du markedsføre og selge?
    Hvordan skal dine kunder vite at du finnes? Vil markedsføre på sosiale medier, via nyhetsbrev, via nettverk.
  • Hvordan vil du selge? Direkte, via forhandlere, nettbutikk, møter, telefon?
    I denne delen begynner du å bygge din markeds- og salgsprosess.
  • Hvordan vil du ta betalt?
    Hva er betalingsmodellen din? Eksempler kan være: abonnement, overskuddsdeling, sponsing eller god gammeldags enhetspris.

Løser du problemet?

Før du går videre til selve prosjektet trenger du svar fra dine kunder på om du faktisk løser deres problem, og om salgs- og prismodellen er riktig for dem. Her kan dine mulige medskapere være til hjelp.

Mål

Når du går fra din strategi (forretningsidé- og modell) til å definere prosjektplanen din, start med å finne de riktige målene å starte med. Dette steget handler om å konkretisere målene dine og planlegge hvordan du skal oppnå dem:

Smart goals
  • Kvalifikasjoner og kapasitetsmål: Hvilke ferdigheter trenger du? Trenger du å ansette eller utdanne ansatte?
  • Utviklingsmål for produkter og tjenester: Hva skal utvikles eller forbedres? Hvordan skal du
  • Markedsførings- og salgs mål: Hva er dine mål for markedsføring og salg? For eksempel, antall følgere på sosiale medier eller kundebesøk.
  • Bærekraftsmål: Hvordan vil du ta hensyn til miljø, jobbskaping, arbeidsvilkår og sosialt ansvar i prosjektet ditt?
  • Økonomiske mål: Hva er dine mål for inntekter, tilskudd, og finansiering? Hvordan vil du skaffe nødvendige midler?
  • Aktiviteter:

    Hva må du gjøre av aktiviteter for å nå dine mål?

Økonomisk prognose

Uansett hvordan du ser på det, er entreprenørskap nært knyttet til penger. Så du må ha en idé om du vil tjene penger eller ikke, og hvordan kontantstrømmen (penger i kassa) din blir. Dette kan du sette opp i en prognose for de nærmeste månedene. Og slapp av – vi snakker ikke om omfattende budsjetter for en periode – en prognose blir som en GPS. Du starter med det du tror vi komme av inntekter og kostnader, og justerer fortløpende når du har mer informasjon.

En prognose bør inneholde:

  • Hvilke inntekter og tilskudd forventer du? (Dette kan du hente fra de målene du satte deg).
  • Hvilke gjentakende lønns-, husleie-, konsulent- og IT-kostnader forventer du?
  • Hvilke oppgavebaserte kostnader forventer du?
  • Hvordan vil du finansiere prosjektet?

Ved å følge S-E-A-M metodikken, gir du deg selv en strukturert tilnærming til å utvikle din forretningsidé, og du har lagd en dynamisk forretningsplan – en plan som stadig vil være i endring. Denne metodikken gjør også at du reduserer risiko – ved å fokusere på de viktige spørsmålene:

  • Har jeg funnet det riktige problemet?
  • Løser jeg problemet?

kan du komme i gang uten å måtte si opp jobben, risikere mye penger med en gang osv.  Å starte og bygge en bedrift er ikke rett frem – det handler om å prøve, teste, endre – to steg frem og noen tilbake. Kanskje også i nye retninger – husk at de aller fleste lykkes med noe helt annet en hva de startet med!

Klar for å komme i gang?

Ta kontakt med oss i dag for å starte samtalen om hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en bærekraftig og vellykket startup.

OM SISU Business 
SISU Business  har siden 2016 hjulpet gründere – i gruppebaserte og individuelle oppstartsprogram. Vi utpeker oss gjennom å ha tung erfaring med forskningsbasert metodikk, egen entreprenørskapserfaring,  solid leder – og næringslivserfaring samt dyp innsikt i «The Entrepreneurial Mindset» og Business Coaching basert på det nyeste innen nevrovitenskap.

Del innlegget