Skip links
Bilde av en vekkeklokke

Søvn er avgjørende for å tenke ut gode forretningsidéer

Når gründere tenker ut nye forretningsidéer, er ikke søvn noe som vanligvis ansees som viktig. Likevel er det godt etablert kunnskap at søvn er viktig for læring og hukommelse, for mental årvåkenhet, for vedvarende oppmerksomhet og for hjernens evne til å ta gode beslutninger.

Denne posten er hentet og fritt oversatt fra Dr. Irena O’Brien, PhD, The Neuro Science School.

Jeff Bezos og Arianna Huffington har tilskrevet sin evne til å komme opp med strålende ideer til en god natts søvn!
Er dette bare anekdotisk eller kan søvn virkelig påvirke «gründernes evner til å forestille seg lovende nye forretningsideer» og «evaluere dens potensielle forretningssuksess?»

Generering og evaluering av nye forretningsideer er kognitivt krevende prosesser. To studier viser at tilstrekkelig søvn er en avgjørende ingrediens. Men ikke bare for å forestille seg nye ideer. Snarere er denne forskningen bare den siste i en voksende mengde bevis på at søvn er viktig for alle slags kognitivt krevende oppgaver. 

Bilde av hjerne

Søvn kan være den viktigste ingrediensen for å fungere på høyt nivå på ethvert område.

Tidligere forskning har funnet at «relevante forkunnskaper eller erfaring, utdanning, motivasjon og sosial kapital» er viktig for forretningsinnovasjon. Forskning ser nå på «påvirkningen av daglige variasjoner i humør, følelser og annen biologisk dynamikk – som ens hvile- og søvnnivå.»

«Gründere utvikler vanligvis sin første innsikt om en idé under et stort spekter av forskjellige omstendigheter, fra spontane og tilfeldige «glimt» av genialitet til mer bevisst «skann-og-søk»-innsats.» Dette kan ta uker, måneder eller år, og vil naturlig nok være «gjenstand for potensielt viktige variasjoner i hvor godt uthvilte de kan eller ikke kan være».

I en serie studier ønsket forskere ved University of Central Florida å finne ut om dette faktisk var tilfelle: At søvn kunne påvirke kvaliteten til nye forretningsidéer.

Studie 1

I denne studien deltok 101 gründere av småbedrifter fra hele verden – de sporet søvnen sin i 13 dager ved hjelp av en smarttelefon. Hver dag ble de bedt om å gjennomgå en presentasjon av en forretningsidé og vurdere dens potensiale for suksess. Presentasjonene var forskjellige mht likhet i oppbygging og innhold – når begge skåret høyt hadde prosjektet en høy grad av suksess. Når begge var skåret lavt eller var ulike, hadde prosjektet en lav grad av suksess.

Forskerne fant at på de dagene deltakerne rapporterte mindre søvn enn vanlig, var de dårligere til å velge de beste idéene. På de dagene de hadde mer søvn enn vanlig, var de flinkere til å vurdere de mindre gode ideene til å ha lavere kvalitet.

Denne studien var imidlertid korrelasjonell – dvs «en studie som undersøker hvordan to eller flere variabler henger sammen, uten nødvendigvis å prøve å etablere et årsak-virkning-forhold» og kunne ikke fastslå at søvnforstyrrelsen førte til at deltakerne tok feil i sin evaluering av forretningsidéene.

For å etablere årsakssammenheng, i studie 2, manipulerte forskerne direkte søvnen til deltakerne i laboratoriet.

Studie 2

Deltakerne var 73 handelshøyskole-studenter som ble bedt om å lese en beskrivelse av en ny video-gjenkjenningsteknologi og deretter beskrive hvordan de kunne kommersialisere den. De «kunne foreslå så mange ideer de ville og kunne utvide dem så mye de ville». I en annen oppgave ble de bedt om å «rangere tre nye forretningsidéer hentet fra en virkelig pitche-konkurranse».

Men før oppgavene skulle gjøres, ble en gruppe deltakere fullstendig berøvet søvn over natten. Her er hva de fant:

  1. Både de søvnberøvede og uthvilte deltakerne genererte like mange ideer.
  2. Ideene som ble generert av de godt uthvilte deltakerne var imidlertid mer attraktive enn de søvnberøvede deltakerne, vurdert uavhengig.
  3. De søvnberøvede deltakerne ga mindre oppmerksomhet til strukturell likhet mellom den nye videogjenkjenningsteknologien og dens markedsapplikasjon. De uthvilte deltakerne «var i stand til å generere markedsapplikasjonsideer karakterisert med høyere nivåer av strukturell likhet.»
  4. De søvnberøvede deltakerne rangerte mindre attraktive forretningsideer som mer attraktive enn de uthvilte deltakerne. Faktisk var «en deltaker med søvnmangel 2,61 ganger mer sannsynlig enn en uthvilt kontrolldeltaker til å «feilrangere» sin tro på den mindre attraktive ideen, [plasserte den] i en høyere posisjon.»
  5. Dette underskuddet i feilrangering skyldtes den reduserte evnen til de søvnberøvede deltakerne til å vurdere strukturelt relevant informasjon etter en natt med fullstendig søvnmangel.

Evaluering av strukturelle likheter «mellom en idés underliggende teknologi og markedsapplikasjon» og «generering av markeds-applikasjonsideer karakterisert med høyere nivåer av strukturell likhet» er kognitivt krevende prosesser.

Likevel er disse ferdighetene avgjørende når du søker den neste vellykkede forretningssatsingen. Tilstrekkelig søvn er en avgjørende ingrediens. Men ikke bare for å forestille seg nye forretningsidéer. Snarere er denne forskningen bare den siste i en voksende mengde bevis på at søvn er viktig for alle slags kognitivt krevende oppgaver. 

"De aller fleste mennesker trenger 8 timers søvn pr natt - og "mistet søvn" kan ikke tas igjen senere.

Vi vet at mange gründere prioriterer bort søvn for alle oppgaver som skal løses. I tillegg medfører entreprenørskap mye stress og mange utfordringer – som kan kan føre til problemer med å få sove godt. 

 SISU Business har vi en helhetlig tilnærming til entreprenørskap som betyr at våre tjenester også inkluderer verktøy for stressmestring og ivaretakelse av helsen. 

Klar for å kunne yte ditt beste?

Ta kontakt med oss i dag for å starte samtalen om hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en bærekraftig og vellykket startup.

OM SISU Business 
SISU Business  har siden 2016 hjulpet gründere – i gruppebaserte og individuelle oppstartsprogram. Vi utpeker oss gjennom å ha tung erfaring med forskningsbasert metodikk, egen entreprenørskapserfaring,  solid leder – og næringslivserfaring samt dyp innsikt i «The Entrepreneurial Mindset» og Business Coaching. 

Del innlegget