Denne nettsiden bruker cookies
Drømmer du om å starte din egen bedrift? Har du en idé og er usikker på hvilke steg du bør ta for å realisere din drøm? Eller har du kommet et stykke på vei og har mistet litt retning og oversikt?
Å komme best mulig ut fra hoppkanten og sikre retning og oversikt, vil hjelpe deg mye med å realisere din drøm.
I iveren etter å komme i gang går mange entreprenører i gang med fullt kjør, stor motivasjon og mye energi. De kan få til mye på kort tid – noen ganger litt for mye – og kanskje ikke alltid det som er viktig å starte med.
Andre igjen kommer seg ikke ut av startgropa. De er usikre på hvordan de skal gå frem for å realisere sin drøm, om idéen er god nok, om det passer for dem å bli gründer osv. Dessverre holder denne usikkerheten og frykten mange tilbake fra å prøve i det hele tatt.
Å tørre å prøve og feile er en viktig egenskap for en gründer – men – det er ikke nødvendig å kopiere alle feil som er gjort før deg.
Min erfaring – både fra min egen oppstart og i arbeid med andre, er at det kan være utfordrende å gjøre ting i riktig rekkefølge på en strukturert måte. Da er det å prioritere litt feil.
Jeg møter f.eks. mange (inklusive meg selv…) som begynner med logo og hjemmesider med en gang, de bekymrer seg for finansiering og selskapsform altfor tidlig i prosessen.
Eller en gjenganger, salg, som mange syns er utfordrende. «Jeg er ingen selger» hører jeg ofte, og jeg ser gang på gang at man prøver å selge og markedsføre uten å ha klarhet i hva de skal selge og til hvem.
I denne artikkelen vil jeg presentere (på et overordnet nivå) en metodikk som kan hjelpe deg til å ta ting i riktig rekkefølge og slik spare deg selv for tid, penger, risiko og frustrasjon, nemlig S-E-A-M metodikken. En metodikk som danner grunnlaget for alle våre entreprenørskapstjenester og viser stegene på veien til din egen bedrift.
S-E-A-M, eller Systemisk Entreprenørskap Aktivitets Metode er utviklet ved NTNU i samarbeid med Entreprenerdy og flere forskere innen entreprenørskap og innovasjon fra flere europeiske universiteter.
De seks teoretisk søyler:
Metoden er basert på en omfattende litteraturstudie og tar opp i seg de ledende moderne teoretiske retningene innen entreprenørskap (Mest referert – Praktisk bruk – Normativ). Metoden legger særlig vekt på «entreprenørskapsteoriens seks pilarer» – satt i system:
Basert på de seks teoretiske søylene og en systemiske tilnærming til hvilke aktiviteter som gjøres – og i hvilken rekkefølge – kan vi stå på skuldrene til de 30 siste årenes beste hoder hva angår entreprenørskap og nyttiggjøre oss kunnskapen på en enkel måte.
La oss se på stegene:
Formål
Formålet med prosjektet ditt bør være tydelig og godt definert. Hva er det du ønsker å oppnå, hva motiverer , hva er viktig for deg? Ved å sette slike rammer for prosjektet ditt blir det enklere å opprettholde drivet.
Ressurser
For å realisere forretningsidéen din, må du kartlegge hvilke ressurser du har tilgjengelig:
"En av de viktigste årsakene til at gründere ikke lykkes, er at man bommer på markedet – altså lager løsninger til feil problem."
Kristin Langnes
Forretningsidé(er)
En forretningsidé skal ganske enkelt beskrive hva bedriften din skal gjøre, og bygger på den naturlige forutsetningen at – for å kunne tjene penger som gründer – må du kunne løse et problem for kundene dine. For å kunne være konkurransedyktig over tid, må dette bygges på noe du er (eller du har) som gjør deg virkelig unik sammenlignet med konkurrentene dine.
En forretningsidé består av følgende:
Har du funnet det riktige problemet?
Bruk tid på å snakke med mennesker i din(e) målgrupper, og da mener jeg ikke store markedsundersøkelser. Ta en kaffe og med en prat med 6-7 personer i de ulike gruppene og få god innsikt i deres behov, stemmer dine hypoteser om deres problemer? Hvor viktig er det for dem å få det løst? Er det noen annet som er viktigere?
Ikke nevn dine tenkte løsninger på dette tidspunktet – still med et åpent sinn og empati.
Forretningsmodell(er)
Når du har fått bekreftet dine tanker om kundenes behov, er det tid for å beskrive hvordan du vil løse det i din forretningsmodell. (I starten har man ofte flere idéer og da kan du lage ulike forretningsmodeller for hver av ideene dine.)
En forretningsmodell består av følgende:
Løser du problemet?
Før du går videre til selve prosjektet trenger du svar fra dine kunder på om du faktisk løser deres problem, og om salgs- og prismodellen er riktig for dem. Her kan dine mulige medskapere være til hjelp.
Mål
Når du går fra din strategi (forretningsidé- og modell) til å definere prosjektplanen din, start med å finne de riktige målene å starte med. Dette steget handler om å konkretisere målene dine og planlegge hvordan du skal oppnå dem på veien til egen bedrift:
Aktiviteter:
Hva må du gjøre av aktiviteter for å nå dine mål?
Økonomisk prognose
Uansett hvordan du ser på det, er entreprenørskap nært knyttet til penger. Så du må ha en idé om du vil tjene penger eller ikke, og hvordan kontantstrømmen (penger i kassa) din blir. Dette kan du sette opp i en prognose for de nærmeste månedene. Og slapp av – vi snakker ikke om omfattende budsjetter for en periode – en prognose blir som en GPS. Du starter med det du tror vi komme av inntekter og kostnader, og justerer fortløpende når du har mer informasjon.
En prognose bør inneholde:
Ved å følge S-E-A-M metodikken, gir du deg selv en strukturert tilnærming til å utvikle din forretningsidé, og du har lagd en dynamisk forretningsplan – en plan som stadig vil være i endring. Denne metodikken gjør også at du reduserer risiko – ved å fokusere på de viktige spørsmålene:
kan du komme i gang uten å måtte si opp jobben, risikere mye penger med en gang osv. Å starte og bygge en bedrift er ikke rett frem – det handler om å prøve, teste, endre – to steg frem og noen tilbake. Kanskje også i nye retninger – husk at de aller fleste lykkes med noe helt annet en hva de startet med!
Ta kontakt med oss i dag for å starte samtalen om hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en bærekraftig og vellykket startup.
OM SISU Business
SISU Business har siden 2016 hjulpet gründere – i gruppebaserte og individuelle oppstartsprogram. Vi utpeker oss gjennom å ha tung erfaring med forskningsbasert metodikk, egen entreprenørskapserfaring, solid leder – og næringslivserfaring samt dyp innsikt i «The Entrepreneurial Mindset» og Business Coaching basert på det nyeste innen nevrovitenskap.