Kan 2023 bli året kvinnelige gründere settes på agendaen – både for deg som drømmer om din egen bedrift og alle oss andre?
Norge behøver flere kloke hoder og flittige hender som kan skape nye bærekraftige arbeidsplasser, innovasjon og verdiskapning. Det vet vi! Særlig flere kvinner bør stimuleres til dette. Vi vet også at mange kvinner sitter og ruger på gode forretningsideer, men ikke våger å ta steget. Google Veksthus #westart har gjort en hederlig innsats i år ved å tilby egne entreprenørprogram for kvinner som ønsker å starte egen bedrift – og vi behøver å fortsette.
Regjeringens Handlingsplan for kvinnelige gründere uttrykker et klart politisk mål om å legge tilrette for mer kvinnelig entreprenørskap og startups – men lite skjer!
Sitat fra ovennvente handlingsplan:
«At færre kvinner starter som gründere betyr at samfunnet ikke lykkes godt nok med å ta hele befolkningen i bruk i innovasjon, verdiskaping og ledelse.»
» Nye varer, tjenester og produksjonsmetoder kommer ikke av seg selv. Det er mennesker som står bak, menn og kvinner, men først og fremst menn. For hver kvinne som har en god inntekt fra en virksomhet hun har etablert selv og som fremdeles vokser, er det ni menn som er i samme posisjon. For hver kvinne som har fått investeringer fra finansieringskilder som finansfond eller venturekapitalfond, er 25 menn i samme situasjon.»
«I den grad det finnes varer og tjenester som menn er mer opptatt av enn kvinner, er sannsynligheten for at disse blir dekket større.»
Det er svært mange signaler som viser at vi ikke utnytter åpenbare ressurser blant kvinner når det gjelder entreprenørskap i Norge. Norge har vesentlig lavere kvinnelig etableringsgrad enn menn, kvinneandelen utgjør kun 20% av nystartede aksjeselskaper, inkl. enkeltmannsforetak – ca 30%. Utrolig nok i vårt likestilte land, viser rapport fra OECD at norske kvinner kommer lavest ut av alle OECD land med tro på at de kan lykkes med å starte egen bedrift.
8 spørsmål – sjekk ut dine muligheter
Svarer du JA på et eller flere av spørsmålene under – vil jeg anbefale deg å ikke bare tenke og fundere, men gå til handling og skape deg mer innsikt og kunnskap – om du skal starte egen bedrift eller ikke. Nytt år, nye muligheter – finn ut hvilke muligheter du har.
- Drømmer du om å bruke kompetansen og ressursene dine på noe nytt?
- Har du bestemt deg for å starte noe eget, men vet ikke hvordan?
- Trenger du motivasjon og coaching til å jobbe systematisk for å realisere idéen din?
- Har du en forretningsidé, men er usikker på om den har noe for seg og søker svar på dette?
- Har du altfor mange idéer og syns det er utfordrende å velge retning?
- Ønsker du rollemodeller og nettverk med andre kvinnelige entreprenører?
- Har du en bedrift du vil videreutvikle og skape en mer solid forretningsmodell?
- Er du nysgjerrig på hva gründerskap og entreprenørskap egentlig er?
For alle oss andre:
Vi skal heie, stimulere, coache og mobilisere flere kvinner til å tro på seg selv og sine forretningsideer. Gjennom 2022 har vi vært vitne til over 100 kvinner som har tatt steget inn i entreprenørskapsverden, blant annet gjennom egne program og Google Veksthus #westart, og sett nye innovasjoner og andre behov i markedet blir dekket basert på disse kvinnenes skaperkraft. Kvinner har ofte andre løsninger enn menn som kan bidra til samfunnsøkonomisk vekst. Et eksempel er Hilde Ulvik Hordnes, som utfra sin sykepleier- og økonomikompetanse har skapt en meget tiltrengt digital løsning som forenkler og effektiviserer måten å utarbeide turnus på – Dynamon AS.
Det er et paradoks at mange kvinner med høy kompetanse ikke får nyttiggjort sine ressurser, hverken for seg selv eller for samfunnet. Kvinners erfaring og kompetanse risikerer å gå til spille, samtidig som det er et stadig økende behov for kompetanse og erfaring, både i nye og etablerte bedrifter.
Kvinner har alt som behøves for å lykkes. Studier viser at flertallet av gründere er i 40 årsalderen, og at man ikke behøver å være spesielt risikovillig, superkreativ eller arbeidsnarkoman for å lykkes. En viktig faktor er faktisk empati (viktig for å forstå brukeren/ kunden) – noe som ofte mange kvinner er godt utstyrt med. For å stimulere til dette, tror vi at mye handler om å skape innsikt i hva entreprenørskap egentlig er i praksis. Entreprenørskap er et fag som kan læres, på linje med andre fag. Etter vår erfaring har kvinner stor innsikt i fagfelt og problemstillinger som trenger å bli løst.
Eksempler på forretningsideer:
Vi kan se mange nye forretningsmuligheter innen helsesektoren, byggebransjen, tekstil, mat, turisme, sosialt entreprenørskap m.m. Vi må stimulere til flere kvinnelige gründere utnyttes som den viktige ressursen de er! Dette vil også bidra til økt mangfold og likestilling knyttet til ledere, eiere og styrerepresentasjon.
Kvinnelige gründere er underrepresenterte og ofte en diskriminert gruppe i økosystemet for entreprenørskap. De møter oftere større barrierer når det gjelder tilgang på kapital, nettverk samt eksponering mot næringslivet som ofte er representert av mannlige ledere og eiere. Erfaring viser at dette fører til en begrenset muligheter for investorer og finansiell støtte. Det vedvarende kjønnsgapet i entreprenørskap representerer en tapt mulighet for innovasjon, sosial og økonomisk verdiskaping og jobbskaping. Dette er et resultat av ulike elementer som negativt påvirker mulighetene for kvinnelige gründere, som f.eks. underbevisste skjevheter, samfunnsnormer og myter, mangel på kvinnelige rollemodeller.
Med utgangspunkt i disse problemstillingene har SISU Business fokus på å stimulere særlig kvinner til å få tilgang til den beste kunnskapen og metodene for å lykkes med å etablere egen bedrift, som en alternativ karrierevei. Vårt mål er å stimulere og mobilisere flere kvinner til bærekraftig entreprenørskap ved å tilby programmer skreddersydd til kvinners premisser – både individuelt og i gruppe, slik at flere kvinner kan starte egen bedrift.
Vi må endre systemet – ikke kvinnene!
Kjære kvinne – vi er der for deg! Vår suksess er din suksess og vi følger deg hele veien.
OM SISU Business
SISU Business har siden 2016 hjulpet gründere – i gruppebaserte og individuelle oppstartsprogram. Vi utpeker oss gjennom å ha tung erfaring med forskningsbasert metodikk, egen entreprenørskapserfaring, solid leder – og næringslivserfaring samt dyp innsikt i «The Entrepreneurial Mindset» og Business Coaching basert på nevrovitenskap.