Skip links

Om SISU Business

SISU er et finsk uttrykk for indre kraft og pågangsmot. Vi er avhengig av modige entreprenører som tør å være med og skape fremtidens næringsliv og nye arbeidsplasser.

Vi gir deg mot til å forandre og kraft til å gjennomføre.

Bilde av kvinne

Grunnlegger og daglig leder

Veileder i bærekraftig entreprenørskap

Kristin Langnes

Sertifisert i bærekraftig moderne entreprenørskap. Veileder og coach for mennesker som ønsker å starte egen virksomhet eller bare ønsker å lære om hvordan jobbe med entreprenørskap i praksis med utgangspunkt i egne ressurser og muligheter.Entreprenør med stor tro på muligheter. Solid kompetanse innen entreprenørskap, konseptutvikling, endringsledelse, undervisning og fasilitering. God nettverksbygger og en pådriver for at mennesker skal tørre å gå nye veier. En støttespiller med solid faglig kompetanse.

Personlige styrker: Mot, nettverksbygger, inspirator og formidler.

Personlige mantra: «Sva marga – finn din vei».

Elina B. Bjørck

Sertifisert i bærekraftig moderne entreprenørskap. Veileder og coach for mennesker som ønsker å starte egen virksomhet eller bare ønsker å lære om hvordan jobbe med entreprenørskap i praksis med utgangspunkt i egne ressurser og muligheter. Leder med stor skapertrang. Solid kompetanse innen operativ og strategisk endringsledelse og HR. En pådriver for verdiskapende HR, bla. gjennom å skape muligheter. En leder som kan vise til nybrottsarbeid og sterke forretningsmessiges resultater. 

Personlige styrker: Handlekraftig, kommunikator, formidler. 

Personlige mantra: «Fast i sak og myk i form»

Partner 

Veileder i bærekraftig entreprenørskap

Kommunikasjonsansvarlig

Sissel Finstad

Lang og bred erfaring og kompetanse innen PR – og kommunikasjon; bl.a. markedsføring, sponsorarbeid, prosjektledelse, idéutvikling, research, events.

Hennes styrker ligger i å skape engasjement, formidle budskap, iverksette og gjennomføre prosjekter. Initiativrik, handlekraftig og med god formuleringsevne.

Personlige styrker:  Tenke nytt, utradisjonelt og positivt.

Personlige mantra: God relasjonsbygger, løsningsorientert

 

BETTER LIVING PROJECTS

Cecilie Kjeldsberg

Din leverandør av bærekraftig tekstil

Våre samarbeidspartnere

Vår arbeidsmetodikk

Vi er opptatt av å bruke vitenskapelig basert metodikk som er velprøvd og som vi vet fungerer godt i praksis. Dette gjelder alle områder vi jobber med, og med en komplett og helhetlig tilnærming tilbyr vi solid kompetanse til våre kunder.

SEAM

SEAM – vår arbeidsmetodikk

Med utgangspunkt i moderne entreprenørskapsteori, egne empiriske funn og tilbakemeldinger fra tusenvis av entreprenører, har forfatteren, Yngve Dahle, med en doktorgrad i entreprenørskap fra NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet), assistert av fagmiljøet ved NTNU, i perioden 2012 -2020 utviklet en modell for hvordan man kan utvikle og styrke entreprenørskapsprosjekter.

SISU Business baserer sine programmer på denne metodikken, som stadig utvikles og forbedres. Basert på systemteori og et utvalg av moderne teori innen entreprenørskap, har dyktige utviklerne laget en modell, S-E-A-M modellen, som på en strukturert måte viser de mest sannsynlige aktivitetene en entreprenør bør gå igjennom for å nå sine mål.

Metoden (SEAM) er utviklet av det norske selskapet Entreprenerdy AS (som vi har et langt samarbeide med) og NTNU, og over 35000 prosjekter har vært gjennom metoden i Norge og internasjonalt.

SEAM inneholder 7 steg:

Meta-Coaching

Meta-coaching bygger på NLP og Neuro-Semantics som kommunikasjonsmodeller. I motsetning til mange andre coachingteknikker, går man her hele tiden tilbake til de grunnleggende tankene og synsvinklene som styrer oss. Disse kan være svært ubevisste men likevel dominerende nok, og styrer hva vi opplever i livet. Endrer vi selve meningen i det vi ser, hører og føler, setter vi en ny ramme på opplevelsen. Den nye rammen virker selvbekreftende. Meta-Coaching er utviklet av amerikaneren Michael Hall og Michelle Duval og SISU Business har basert på dette kartlagt typiske utfordringer og begrensende tankesett mange entreprenører møter på.

Spørsmål og svar

Neida, faktum er at de fleste lykkes med noe helt annet en de første starter med.

Jada – det er mange ting du bør gjøre før du velger selskapsform

En forretningsidé beskriver hvilke problem eller behov du ønsker å løse, hvem som har disse problemene (målgruppen(e)) og hva som er din kjernekompetanse i forhold til å løse disse problemene. Men – det er ikke nok – du bør snakke med folk i målgruppen(e) for å få nok innsikt og bekreftelse på at dette er behov det er viktig for dem å få løst og noe de vil betale for. Med andre ord – forretningsideen beskriver HVA du vil gjøre.

En forretningsmodell beskriver HVORDAN du vil løse kundens problem/behov – og består av ulike elementer satt i system, som feks hva du ønsker å levere, hvordan du skal prise og selge, hva du vil love dine kunder (verdiløftet), hvem du vil samarbeide med og hvem som er dine første kunder og medskapere.

For det første – ikke alle trenger investorer! Og – det er ikke det første du behøver å tenke på.

Ofte vil det ta noe tid før du kan begynne å ta ut lønn. Det som imidlertid er smart, er å ta det med når du setter opp økonomiske prognoser slik at du kan se om det vil kunne bli en lønnsom bedrift der du også får lønn.

Kommer helt an på. For å starte et aksjeselskap (AS) trenger du kr 30 000 i aksjekapital, dette er penger som kan brukes. Å starte et enkeltmannsforetak (ENK) er det kun en registreringsavgift, det er det også for å registrere et AS.