Denne nettsiden bruker cookies
Og ikke bare en nødvendighet – det er også en mulighet. Mange gründere starter opp nettopp for å løse bærekraftsutfordringer – og selv om din forretningsidé ikke er direkte knyttet til det – er det mange områder der også du kan vise hvordan bedriften din tar ansvar.
I dagens samfunn er det ikke lenger nok å bare fokusere på økonomisk overskudd. For å virkelig lykkes, må du tenke på hvordan virksomheten din påvirker planeten og samfunnet fra dag én. Ved å integrere bærekraft fra starten, kan du bygge en bedrift som ikke bare er økonomisk levedyktig, men som også gjør en positiv forskjell.
Enten det handler om å redusere plastbruk, forbedre energieffektiviteten, løse samfunnsproblemer eller støtte lokale prosjekter, er det å tenke bærekraftig din nøkkel til fremtidig suksess.
I dette innlegget viser vi hvordan du kan komme i gang med bærekraft i din oppstartsbedrift fra starten, og hvorfor det vil gi deg et fortrinn i det moderne markedet.
Den mest brukte definisjonen er hentet fra rapporten «Vår felles framtid» fra 1987 – den såkalte Brundtlandsrapporten som den gang fikk stor internasjonal oppmerksomhet. Den lyder:
«En utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.»
Definisjonen anerkjenner at vi bare har en klode, med en begrenset mengde ressurser, og at det er i vår felles interesse å ta vare på den – og er kjernen i FNs bærekraftsmål – som dekker tre hovedområder:
Klima og miljø: Redusere karbonutslipp, beskytte naturressurser, og fremme fornybar energi.
Økonomi: Skape økonomisk vekst uten å skade miljøet eller samfunnet.
Sosiale hensyn: Fremme sosial rettferdighet, forbedre levekår, og sikre gode arbeidsforhold.
Hva er drivkraften bak din virksomhet?
Før du kan skape en levedyktig bedrift må du forstå hvorfor du gjør det du gjør. Still deg selv disse spørsmålene:
Tips: Lag en oversikt over dine kjerneverdier og visjon, og se hvordan bærekraft passer inn. Dette vil danne grunnlaget for alle dine beslutninger.
Hvordan bruker du ressursene dine?
En bærekraftig virksomhet handler om effektiv bruk og bevaring av ressurser:
Tips: Lag en ressursstyringsplan som inkluderer resirkulering og energieffektivitet.
Hvordan kan din forretningsidé bidra positivt?
Din forretningsidé bør ikke bare løse kundens behov, men også bidra til miljøet og samfunnet og unnlate å skade miljø og samfunn:
Tips: Utvikle en enkel oversikt over hvordan din forretningsidé bidrar til FN’s mål.
Hva med din forretningsmodell?
Sørg for at hver del av modellen bidrar til at bedriften ikke gjør skade og at den bidrar – definer hvordan du vil gå frem:
Tips: Bruk en forretningsmodell canvas for å visualisere hvordan hver komponent kan integrere bærekraftige prinsipper.
Hvordan måler du fremgangen?
Definer klare bærekraftsmål som kan spores over tid:
Tips: Sørg for at målene er spesifikke, målbare, og synlige for hele teamet.
Hvordan omsetter du planen til handling?
Konkrete oppgaver er nødvendige for å bringe planen til live:
Tips: Lag en handlingsplan med spesifikke tiltak og frister.
Hvordan sikrer du fremgang på lang sikt?
Planlegg for finansiell og miljømessig levedyktighet:
Tips: Lag fremtidsscenarier som inkluderer økonomiske prognoser og bærekraftsstrategier.
Ta kontakt med oss i dag for å starte samtalen om hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en bærekraftig og vellykket startup.
OM SISU Business
SISU Business har gjennom lang tid veiledet gründere, både innvandrere og etniske norske, i gruppebaserte og individuelle oppstartsprogram siden 2016. Vi utpeker seg gjennom å ha tung erfaring med forskningsbasert metodikk, egen gründererfaring, solid leder – og næringslivserfaring samt dyp innsikt i «The Entrepreneurial Mindset» og Business Coaching. Vårt mål er å stimulere og mobilisere flere kvinner til bærekraftig entreprenørskap. Vi har søkelys på å tilpasse programmer til kvinners premisser.